Eerste maand - Reisverslag uit Franca, Brazilië van Stefan Smit - WaarBenJij.nu Eerste maand - Reisverslag uit Franca, Brazilië van Stefan Smit - WaarBenJij.nu

Eerste maand

Door: Stefan

Blijf op de hoogte en volg Stefan

05 September 2013 | Brazilië, Franca

Ik ben nu bijna een maand in Brazilië en heb het erg naar mijn zin. De mensen zijn heel aardig hier!
De eerste week zat ik bij mijn counselor in huis. Hij heeft me de stad laten zien. Ik ben langs het basketball stadion gegaan, het basketball te van Franca is er goed. De huizen zien er hier heel anders uit dan in NL. Om de huizen staan grote muren en met daar boven op stroomdraad. Na het weekend ging ik naar school. De kinderen in mijn klas zijn erg aardig en ben met bijna allemaal bevriend. Een nadeel van de school is dat deze erg vroeg begint! Na deze schooldag kwam ik bij mijn eerste gastgezin terecht. Ze zijn erg aardig. Ik kan het ook erg goed vinden met mijn gastbroer en trek veel met hem op.
Elke vrijdag speel ik voetbal op school met mijn klas. Het voetbal gaat hier heel anders aan toe; Er is geen structuur in het spel. Iedereen rent maar wat rond. Ook heb ik deze week in een zaal gevoetbald met de vrienden van m'n gastbroer. In het weekend van de 2e week ben ik met mijn counselor naar een enorme shoppingmal geweest, in de stad hiernaast. Daar kreeg ik het wedstrijdshirt van Saõ Paulo, dat het overigens erg slecht doet op dit moment.
De derde week ben ik begonnen met fitness. Dit probeer ik drie keer per week te doen.
De taal heb ik nog niet onder de knie maar ik begin het Portugees steeds meer te begrijpen. Volgende zal ik Portugese les krijgen op een taalschool!

  • 05 September 2013 - 18:43

    Mama:

    Goh Stefan wat een leuk verslag en fijn dat je het zo naar je zin hebt. Geniet ervan, liefs mama

  • 06 September 2013 - 22:17

    Papa:

    Leuk Steef! Kan je ook trainer worden bij je voetbalclub? Leer je ze misschien nog iets.we kunnen niet wachten op je volgende verslag. X

  • 08 September 2013 - 09:24

    Oma Hermine:

    Wat leuk dat ik wat van je hoor, ik ben alleen thuis want opa is naar Chios toe.
    Carlijn en Fernanda slapen nu hier.

    Liefs oma Hermine

  • 11 September 2013 - 12:26

    Opa Theo:

    Hoi Steef, zo te lezen bevalt het je goed maar dat zei je gisteren ook al via Skype. Fijn dat je daar heerlijk kunt sporten, fitness en voetbal. Maar geen structuur in het spel....je speelt toch niet bij de F-jes? Want Brazile is zo beroemd om z'n voetbal. Volgende week Barcelona - Ajax. Wordt het bij jullie uitgezonden? Dat zal dan bij jou wel 's middags zijn. Met hoeveel zullun ze verliezen nu Eriksen weg is? O ja, stuur je ook iets naar de Rotary? Ik zal wel zeggen dat jouw verslagen staan op waarbenjij.nu. Maar er zijn wel 40 Stefan's op reis. Veel plezier verder en succes met je Portugese lessen. Groetjes Opa

  • 29 September 2013 - 10:07

    Hetty Deinum:

    Hé Stefan,
    Moet ik je toch nodig eens een berichtje sturen! Je bent al weer een aardig tijdje weg zeg! Heb je het nog steeds naar je zin? Vast en zeker! En al een lekker woordje Portugees babbelen.
    Afgelopen week hadden we een erg leuke Rotaryavond! Onze twee nieuwe jaarkinderen vertelden over zichzelf en over waar ze vandaan komen, Chili en Mexico dus. En al hartstikke goed in het Nederlands. Dan zul jij dat ook al aardig in het Portugees kunnen, denk ik dan.
    Ted vertelde over zijn jaar in Nieuw Zeeland. Een prachtig verhaal met ontzettend veel foto's (met erg veel grote vissen erop) over alles wat hij zoal in het jaar daar beleefd en gedaan heeft. Daar kun je je dus alvast op voorbereiden. Houd maar een dagboekje bij! Grapje hoor!
    Volgende week gaan we (met opa, oma en Fernanda) naar een Chileense film die misschien wel geschikt is voor onze filmavond. Ben benieuwd!
    Hé Stefan, heb een mooie tijd daar! Schrijf maar weer eens een leuk verhaal!
    Groetjes van Hetty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Student bij Rotary Youth Exchange 2013-2014

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 4575

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2013 - 15 Juli 2014

Naar Franca via Rio de Janeiro op 8 aug

Landen bezocht: