De 3e maand! - Reisverslag uit Franca, Brazilië van Stefan Smit - WaarBenJij.nu De 3e maand! - Reisverslag uit Franca, Brazilië van Stefan Smit - WaarBenJij.nu

De 3e maand!

Door: Stefan

Blijf op de hoogte en volg Stefan

29 November 2013 | Brazilië, Franca

Hallo iedereen! Ik ga maar eens weer wat schrijven.
Ik ben vanaf 8 december 4 maanden in Brazilië. Het lijkt veel korter.
Aller eerst wil ik vertellen dat ik nog een meeting heb gehad met de andere studenten. Deze vond plaats in Franca, mijn stad. Voor deze meeting moesten wij een gerecht maken wat typisch van jou land was. Mijn idee was om oliebollen te maken. Had zelf nog nooit oliebollen gemaakt. Dus ik zocht het recept op en verzamelde de ingrediënten. In de avond heb ik met mijn gast moeder de oliebollen gemaakt, die overigens niet goed waren gelukt. Ze waren veel te zacht.
Had ze toch maar meegenomen de volgende dag. De meeste exchange studenten moesten hun gerecht nog maken toen we daar waren. Ik hoefde m'n oliebollen alleen op te warmen in de oven. Toen ik dit gedaan had liep m'n Zuid-Afrikaanse vriend naar me toe en proefde het en zei: I KNOW THIS. Ze eten dit in Zuid-Afrika ook! Ze smaakten erg goed nadat ze uit de oven kwamen.
Na dit weekend ben ik naar mijn tweede gastgezin verhuisd. In het weekend van deze week zijn we met de hele familie naar een vakantie huis geweest van vrienden. Het lag aan een groot meer. Ook hadden ze een kleine boot dus zijn we naar een waterval gevaren. We bleven het hele weekend daar.
Ook was het die week erg warm, maar liefst 37 graden.
Omdat ik in m'n nieuwe gastgezin zit moet ik nu met de bus naar school en dus nog eerder opstaan. Gelukkig duurde dit niet lang want ik ben deze twee weken niet naar school geweest omdat mijn klas allemaal toetsen hadden elke dag. De zomervakantie begint hier aankomende donderdag.
Deze vakantie duurt tot februari, inclusief de trip naar het noord-oosten. Deze trip is vanaf 9 januari tot 11 februari.
Mijn Portugees gaat goed. Ik begrijp bijna alles in het Portugees nu. Spreken gaat ook goed. Alleen maak soms nog wel fouten in de grammatica.
Deze week heb ik de beste club ter wereld zien winnen van Barcelona. Het werd niet op de tv hier uitgezonden. Ik keek het vanaf mijn laptop.
Zal snel weer wat schrijven op waarbenjij.nu!
Er worden foto's bij dit verslag toegevoegd.


  • 29 November 2013 - 20:58

    Herman:

    Heeee Stefan, leuk verslag weer hoor. Goed dat je portugees verstaat en spreekt! We missen je wel hier. Maar erg fijn dat je het naar je zin hebt. Wij komen in februari.Groetjes, papa

  • 29 November 2013 - 21:22

    Marjolein:

    Leuk stukje Steef! Oliebollen bakken, lekker mag je thuis ook een keer doen!
    Fijn dat je portugees zo goed gaat,heb je al een presentatie voor de rotery moeten houden in het portugees?
    Ga je nog met Tulio naar santos? Zou leuk zijn!!
    Morgen nog even skipen bij oma en opa voor sinterklaas,
    Liefs mama

  • 01 December 2013 - 11:30

    Ellen Bon-Kamstra:

    Wat een enorme ervaring Stefan en dan 37 graden heerlijk. Dat zou ik graag hier ook hebben. Het is zo makkelijk als je veel talen spreekt, heel goed van je. Ik woon op de Sonneveld 17 (moeder van Ines en Adriaan) anders heb je geen idee wie ik ben. Hele fijne tijd nog in Brazil ! Geniet van je vakantie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Student bij Rotary Youth Exchange 2013-2014

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 4579

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2013 - 15 Juli 2014

Naar Franca via Rio de Janeiro op 8 aug

Landen bezocht: